Bücher

Es dauert eine ziemliche Zeit, aber jetzt habe ich auch ich Hatties viel diskutierte Studie zum Bildungswesen gelesen, halbwegs verstanden, und bin bereit, meinen Senf dazu zu geben.

Was man zunächst einmal wissen muss: Die Studie Lernen sichtbar machen ist keine eigene Studie, sondern eine vergleichende Zusammenfassung von vergleichenden Zusammenfassungen von Studien. Eine meta- (eigentlich: meta-meta)-Studie also. Böse Zungen könnten auch sagen: nicht Primär-, nicht Sekundär-, sondern nur noch Tertiärliteratur.

This is the last part of Suzanne Collins’ Hunger Games Trilogy. While the first part introduced us to the cruel, but strangely familiar dystopian world of Panem and the second part marked the beginning of a rebellion against the system, we are now in the middle of a civil war that engulfs all of Panem.

I liked the first part very much because it functions well as a dystopia. Countless habits and characteristics of our own society are greatly exaggerated to show us for the fools we really are. There is no such value in the second part, plus: we already know the oddities of Panem and the cruelty of the Hunger Games, so there is little new and even less thought-provoking in the second part.

This second part in the Hunger Games trilogy covers the period between Katniss and Peeta winning the 74th Hunger Games and the beginning of a proper rebellion against the Capitol. It includes the 75th Hunger Games, which never come to a proper ending.

The novel is what can be expected of an in-between novel: There are developments and changes, even a lot of suspense when we follow Katniss and Peeta who unexpectedly have to fight in the 75th Hunger Games only one year after winning the games before. There are new aspects of Panem to be discovered, and there is tension - but the tension is not about what is new and what is new never creates tension. This novel is a link, and as such dramaturgically important but not too inspiring. It is quite an ok-ish read because you can follow the characters and their inner developments. It is certainly not material for an interesting movie because all you can see is really only more of what you have already seen.

 

Zuächst mal muss ich anmerken, dass der Titel des buches grob irreführend ist: es handelt sich keineswegs um »die« (ganze) Bibel, sondern – trotz des beträchtlichen Umfangs von fast 600 Seiten – recht wenige Auszüge. (Fast) jedes biblische Buch wird besprochen, oft aber nur recht knapp und immer kursorisch. Halbfas gibt sowohl eine Einführung in Entstehung und Theologie der Bücher als auch eine ausführliche Besprechung einiger weniger, exemplarischer Stellen jedes Buches. Hierfür arbeitet er mit einer selbst verfassten, zuweilen etwas ungewohnt klingenden Übersetzung aus dem Hebräischen bzw. Griechischen.

In den Marginalien kombiniert der Verfasser recht frei assoziierte Texte, Bilder, Gedanken, die zum Weiterdenken des im Hauptteil Besprochenen einladen. Häufig sind es aktuelle Werke, immer beinhalten sie eine Rekontextualisierung.

Der Autor hat eine sehr deutliche Meinung dazu, wie die Bibel zu lesen ist – und die lässt er immer wieder durchscheinen. Wer seine Meinung teilt oder aufgeklärt genug ist, mit anderen als der eigenen Meinung umzugehen, hat hier ein sehr schönes, anregendes und mitreißendes Buch über die Bibel gefunden. Eine Bibel ersetzen kann es aber nicht.

This book's aim really is to give an overview over world history through individual objects. All the objects are taken from the British Museum's collections; the book is based on BBC radio series.

The first object is a stone tool from ca. 2.000.000 years ago while object 100 is a solar powered torch which already looks almost as antiquated as the stone tool.
Obviously, this world history is not complete and it does not track developments. The approach to history is a cross-sectional rather than a longituianl one. Almost never do we get to read about a culture more than once, and only very rarely does the author draw connections between cultures or objects. And of course, the objects are more or less randomly chosen. 100 totally different objects would have made for a history just as interesting as the present one.